770 000 svenska Teliakunder tappar Kanal 5 och nio andra Discoverykanaler

3 mars 2020 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Discovery och Telia har inte lyckats nå en överenskommelse om ett nytt distributionsavtal. Detta innebär att ca 770 000 svenska Teliakunder mister Kanal 5 och nio andra Discoverykanaler från kl 08.00 den 3 mars.

- Vi har nyligen nått överenskommelser med flera stora TV-distributörer som Telenor och Viasat och hade så klart hoppats att även kunna komma överens med Telia. Men de kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på. Vi erbjöd Telia att förlänga avtalet ett dygn så att detta inte drabbar tittarna, men Telia sa tyvärr nej till det, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör för Discovery Sweden.

Discovery är dock fortfarande öppet för en affär med Telia och vill fortsätta förhandla.

- Men det måste ske på rättvisa villkor. Lyckligtvis innebär utvecklingen av TV-marknaden att det finns flera alternativ, både för oss och TV-tittarna. Vi väljer därför att erbjuda allt vårt innehåll till tittarna direkt via vår streamingtjänst Dplay och genom de andra svenska distributörerna i framtiden, säger Lagerqvist.

Kanalerna som försvinner från Telia är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, Investigation Discovery, Animal Planet, TLC och Discovery Science.

Discovery äger de exklusiva rättigheterna till Allsvenskan och Superettan med start den 4 april 2020, i ett avtal som sträcker sig över säsongen 2025. Sedan tidigare innehar Discovery även de exklusiva rättigheterna till de olympiska spelen vilket innebär att det svenska folket kan följa sina medaljhopp på Dplay, Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport redan i sommar när sommar-OS arrangeras i Tokyo.

Daniel Lagerqvist

Director Communications and PR