Warner Bros. Discovery lanserar Max i Sverige 21 maj

21 mars 2024

• Sverige och Norden först ut när Max lanseras i Europa.
  • House of the Dragon säsong 2 får Sverigepremiär 17 juni på Max.
  • Ny exklusiv dokumentärfilmserie om musikundret Benjamin Ingrosso kommer till Max – första delen This is Benjamin Ingrosso får premiär 21 maj.
  • Max blir enda platsen som streamar varje live-ögonblick från Olympiska spelen i Paris 2024 i de 25 europeiska länder där Max kommer finnas tillgänglig.

London, 21 mars 2024 – I dag meddelade Warner Bros. Discovery (Nasdaq: WBD) att den nya ultimata streamingtjänsten Max kommer att lanseras i Europa med start 21 maj. Max sammanför HBO Max måste se-utbud, Discoverys engagerande reality-underhållning samt sport i världsklass från Eurosports premiumabonnemangstjänst och skapar för första gången en komplett tittarupplevelse på en och samma plattform för hela hushållet med de bästa tv-programmen, såväl nya som ikoniska filmer, oumbärlig sport och, i utvalda länder, flaggskepp från linjära tv-kanaler som Kanal 5 i Sverige.

Max kommer att lanseras i Norden, på Iberiska halvön och Central- och Östeuropa. Max kommer till Sverige och Norden den 21 maj och är därmed bland de första europeiska länderna som lanserar Warner Bros. Discoverys nya globala streamingtjänst. Kort därefter kommer Max till Polen, Nederländerna, Frankrike och Belgien, varav de två sistnämnda blir de första nya länderna där Warner Bros. Discovery lanserar sin streamingtjänst på två år. Sammantaget lanseras Max i 25 europeiska länder med start den 21 maj. Det innebär att Max i och med den europeiska lanseringen kommer att finnas i 65 länder och territorier världen över, sedan lanseringen i USA maj 2023 samt Latinamerika och Karibien tidigare i år.

- Max är Warner Bros. Discoverys hemvist för streaming och bygger vidare på vårt långa arv i Europa genom att samla en otrolig bredd och djup av kulturdefinierande underhållning från våra tjänster och tv-kanaler på en och samma plats. Det enastående innehåll vi har på Max, allt från House of the Dragon till Olympiska spelen i Paris 2024 och mer därtill, erbjuder något för alla sinnesstämningar eller tillfällen, Max har något för alla – alltid, sade JB Perrette, President & CEO, Global Streaming & Games på Warner Bros. Discovery, när han avslöjade lanseringen av Max på tv-festivalen Series Mania tidigare i dag.

- Vi är glada att kunna tillkännage lanseringen av vår nya globala streamingtjänst Max i Norden. Max samlar hyllade titlar som House of the Dragon och Wonka, med ikoniska sportevenemang som Olympiska spelen i Paris 2024 och Allsvenskan, tillsammans med nya storsatsningar som This is Benjamin Ingrosso och älskade lokala tittarfavoriter som Superstars, Jeopardy!, Över Atlanten. Med innehåll som sömlöst sammanförs från våra plattformar och lokala tv-kanaler förenade på en och samma plats blir Max en verklig game-changer. Vi är väldigt förväntansfulla inför att snart kunna erbjuda denna optimala upplevelse, och mer därtill, på Max, säger Christina Sulebakk, Managing Director & EVP Nordics, Warner Bros. Discovery.

Erbjudande av innehåll
I spetsen av lanseringen av Max i Sverige är den mycket efterlängtade återkomsten av HBO Originals House of the Dragon med en säsong 2 som får premiär 17 juni.

Max kommer att införa en helt ny streamingupplevelse i Sverige och Europa, med mer än dubbelt så mycket innehåll som för närvarande finns tillgängligt på HBO Max. I sommar är Max den enda platsen som samlar varje live-ögonblick från Olympiska spelen i Paris 2024 i de 25 europeiska länder där streamingtjänsten kommer att finnas tillgänglig. Olympiska spelen i Paris 2024 kommer att vara inkluderad i alla abonnemang, för att säkerställa att alla kunder får fullständig tillgång till världens största sportevenemang.

I Sverige och Norden möter publiken dessutom för första gången en exklusiv dokumentärfilmserie om en av Sveriges mest folkkära artister Benjamin Ingrosso, när den första delen This is Benjamin Ingrosso får premiär i samband med lanseringen av Max 21 maj. This is Benjamin Ingrosso är ett nära porträtt av en ung artist och vi får följa honom från hans tidiga år som barnstjärna mot målet att nå den internationella scenen och visionen att bli Sveriges nästa mest framstående manliga musikexport. Genom intima intervjuer och exklusiva bilder får vi ta del av Benjamins innersta tankar och känslor, om kärleken till musiken och en ständig strävan efter bekräftelse.

Max utmärker sig på streamingmarknaden genom sitt unika sätt att kombinera oöverträffad bredd och en ny, förbättrad app med ikoniska franchises och en stark produktupplevelse. Kunder kommer att kunna njuta av ett brett utbud av kvalitetsunderhållning, så som filmer från Warner Bros. som Barbie, Aquaman and The Lost Kingdom och Wonka samt HBO Originals som The Last of Us, The White Lotus, Euphoria, True Detective: Night Country, The Regime, The Sympathizer, The Jinx Part Two och kommande nya komedin The Franchise. Lägg där till en ny uppsjö av Max Originals baserade på populära titlar från Warner Bros. som The Penguin och Welcome to Derry (Stephen Kings IT). Filmer från Warner Bros. omfattande bibliotek kommer också att erbjudas, inklusive Harry Potter franchise, Paddington, The Matrix, The Dark Knight, Joker och The Lord of the Rings såväl som tittarfavoriter från Discovery som 90 Day Fiancé, Gold Rush och Fixer Upper.

Ett sporttillägg kommer ge fans omfattande täckning av stora internationella och europeiska sporter, inklusive Grand Slam tennis i Australian Open, Roland-Garros och US Open, cykelsportens tre stora etapplopp Giro d’Italia, La vuelta a España och Tour de France samt Tour de France Femmes, 24-timmarsloppet på Le Mans och alla vintersportarrangemang i form av världsmästerskap och världscuper. Rättigheterna varierar från land till land.

I Sverige kommer flaggskeppsprogram från Kanal 5 finnas tillgängliga på Max, som till exempel Superstars, Jeopardy! och Över Atlanten, liksom Eurosport. I utvalda abonnemang kommer även ett urval linjära kanaler finnas tillgängliga.

Paket
Max kommer att erbjuda ett urval av olika abonnemang, plus ett sporttillägg som kan läggas till alla basabonnemang. Fullständig information om priser kommer att meddelas under de kommande veckorna och variera från land till land.
(*Kanaler och liveinnehåll i standard- och premiumpaketet samt sporttillägget kan innehålla reklam. On-demand-innehåll i alla paket kan innehålla sponsring och produktplacering.)

Baspaket med reklam:
Abonnemanget kommer att göra det möjligt för användarna att njuta av Max till ett lägre pris med reklam.

• Kommer att initialt vara tillgängligt i nio europeiska länder, innan det även tillgängliggörs i andra länder.
    - Första länderna där baspaket med reklam kommer vara tillgängligt är Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Rumänien, Polen, Frankrike och Belgien.
  • Användare kommer att kunna streama innehåll på 2 enheter samtidigt.
  • Innehållet kommer att vara tillgängligt i Full HD-upplösning.

Standardpaket:

• Användare kan streama innehåll på 2 enheter samtidigt.
  • Innehållet kommer att vara tillgängligt i Full HD-upplösning.
  • Abonnemanget tillåter upp till 30 nedladdningar av tillgängligt innehåll för att titta offline.

Premiumpaket:

• Ger den bästa konsumentupplevelsen.
  • Användare kan streama innehåll på upp till 4 enheter samtidigt.
  • Full HD- eller 4K-upplösning, och med Dolby Atmos-ljud, (som tillgängligt).
  • Tillåter upp till 100 nedladdningar av tillgängligt innehåll för att titta offline. (Begränsningar gäller).

Sporttillägg:

• Sporttillägget ger täckning av de bästa sportevenemangen, inklusive Grand Slam-tennis, cyklingens Grand Tours, 24 Hours of Le Mans, de linjära live-nätverken Eurosport 1 och Eurosport 2 och mycket mer.
  • Kunderna bör kontrollera lokala sändningar för att se om rättigheterna är tillgängliga i deras länder.
  • Sporttillägget säljs som ett tillägg till alla basabonnemang.
  • Användare kan streama sportinnehåll på 2 enheter samtidigt (av deras tillgängliga basabonnemang).

Befintliga HBO Max-kunder kommer att kunna upptäcka den nya upplevelsen på Max samtidigt som de behåller sina nuvarande profiler och visningshistorik, medan de fortsätter sin resa på Max. I vissa fall, beroende på enhet eller operativsystem, kommer HBO Max-appen automatiskt att uppdateras till Max-appen. I andra fall, när användare öppnar sin HBO Max-app, kommer de att uppmanas att ladda ner den nya appen för Max, så att de kan börja utforska den nya plattformen med bara några klick. Discovery+ och Eurosport premium SVOD-kunder kommer att få information i sinom tid om hur de kan teckna ett abonnemang för Max.

Om Warner Bros. Discovery
Warner Bros. Discovery (NASDAQ: WBD) är ett ledande globalt mediehus som skapar och distribuerar innehåll med stor bredd och rik variation för tv, film och streaming. Med en av världens mest innehållsrika kataloger inspirerar, informerar och underhåller Warner Bros. Discovery publiken i mer än 220 territorier och länder och på 50 språk med välkända märken och produkter som: Discovery Channel, discovery+, CNN, DC, Eurosport, HBO, HBO Max, HGTV, Food Network, Investigation Discovery, TLC, TNT, TBS, truTV, Travel Channel, MotorTrend, Animal Planet, Science Channel, Warner Bros. Pictures, New Line Cinema, Cartoon Network, Adult Swim, Turner Classic Movies med flera. För mer information, gå till https://wbd.com/

Om Max
Max® är en streamingplattform från Warner Bros. Discovery, som levererar oöverträffat kvalitetsinnehåll för alla i hushållet. Med en personlig användarupplevelse som ger unika berättelser som sträcker sig från det bästa av unscripted till den högsta kvaliteten inom scripted programming, är Max destinationen för HBO Originals, Warner Bros. filmer, Max Originals, DC Universe och Harry Potter franchise, samt ett omfattande utbud av barn- och familjeinnehåll från varumärken som Cartoon Network och Discovery Kids, vuxenanimation från Adult Swim och förstklassiga program inom mat, hem, reality, livsstil och dokumentärer från ledande varumärken som Discovery Channel, Discovery Home & Health, ID och mer, allt på ett och samma ställe. Plattformen lanserades i USA i maj 2023 och i 39 territorier i Latinamerika och Karibien den 27 februari.

pressdesk