Filmstudion Warner Bros. fyller 100 - Warner Bros. Discovery firar hela 2023

3 april 2023

Legendariska filmstudion Warner Bros. grundades av bröderna Albert, Sam, Harry och Jack Warner den 4 april 1923, och imorgon fyller studion alltså 100 år. Idag är studion, som numera är en del av Warner Bros. Discovery, hem för några av de mest framgångsrika filmerna i världen.

- Historien om Warner Bros. är en magisk berättelse, och den involverar människor från alla generationer och från alla hörn av världen. Det finns ingen svensk som inte har en relation till Batman eller Stålmannen, Sagan om ringen eller Harry Potter, Bugs Bunny eller Tom & Jerry, Teen Titans eller Casablanca. Under de senaste 100 åren har Warner Bros. skapat några av de mest älskade filmerna, TV-programmen och karaktärerna som någonsin gjorts, och har varit platsen för effektfullt berättande som både definierar och speglar vår kultur. Vi är stolta över att vara en del av detta arv och väldigt exalterade över vårt företags ljusa framtid som går in i sitt andra århundrade. Vi är redo att fira och jag hoppas att svenskarna kommer att delta i festligheterna på något sätt under hela året, säger Christina Sulebakk, General Manager Nordics Warner Bros. Discovery.

Firande kommer att hållas över hela världen, inklusive Norden. Under hela 2023 ger Warner Bros. de svenska fansen möjligheten att se klassiska filmer från förr på den stora duken. Både äldre filmer som Casablanca, Öster om Eden och Trollkarlen från Oz samt nyare klassiker som A Star is Born, The Great Gatsby och Harry Potter-filmerna kommer att visas på biograferna under året. Sagan om ringen-trilogin har redan börjat spelas och hittills har över 3000 personer sett den på bio i år.

Som en del av Warner Bros. globala jubileumskampanj lanserade Warner Bros. och Fever nyligen "100 Years of Warner Bros", en internationell konsertserie som kommer till 100 städer i världen, inklusive Stockholm. Konserterna kommer att innehålla musik från prisbelönta filmer och oförglömliga TV-program från studions historia som till exempel Trollkarlen från Oz, Batman, Vänner, Sagan om Ringen och Inception. De unika musikupplevelserna äger rum i majestätiska lokaler i skenet av levande ljus. Den 15 oktober kommer den exklusiva konserten till Stockholm och Eric Ericsonhallen, biljetter finns att köpa här.

Under året kommer det finnas extra festliga priser på köp - och hyrfilm hos både digitala plattformar som Viaplay, SF Anytime och Rakuten TV samt i online-butiker som CDON och Ginza. Warner Bros. partners utvecklar även en rad produkter inklusive samlarleksaker, presenter och kläder för att fira hundraårsjubileet vilka kommer att finnas tillgängliga hos ett brett utbud av återförsäljare. Under våren kommer en dokumentär i fyra delar som ser tillbaka på företagets 100 år långa historia att släppas på HBO Max.

Om Warner Bros. Discovery
Warner Bros. Discovery är ett ledande globalt medie- och underhållningsföretag som skapar och distribuerar världens mest kompletta portfölj av innehåll och varumärken över TV, film och streaming. Warner Bros. Discovery inspirerar, informerar och underhåller publik över hela världen, tillgängligt i mer än 220 länder och på 50 språk. De ikoniska varumärkena och produkterna inkluderar: Discovery Channel, Discovery+, CNN, DC, Eurosport, HBO, HBO Max, HGTV, Food Network, OWN, Investigation Discovery, TLC, Magnolia Network, TNT, TBS, truTV, Travel Channel, MotorTrend, Animal Planet, Science Channel, Warner Bros. Pictures, Warner Bros. Television, Warner Bros. Games, New Line Cinema, Cartoon Network , Adult Swim, Turner Classic Movies, Discovery en Español, Hogar de HGTV med flera.

Om Warner Bros.
Warner Bros. grundades av Albert, Sam, Harry och Jack Warner och bildades den 4 april 1923. Idag är studion hem för några av de mest framgångsrika filmerna och TV-programmen i världen och ligger i framkanten av alla aspekter av underhållningsindustrin; från långfilm, TV och direkt-till- konsumentproduktion till animation, serietidningar, TV-spel, konsumentprodukter, temaunderhållning, studioturer och varumärkeslicenser. Studions stora bibliotek, ett av de mest prestigefyllda och värdefulla i världen, består av mer än 145 000 timmars program, inklusive 12 500 långfilmer och 2 400 TV-program bestående av mer än 150 000 enskilda avsnitt. Warner Bros. är också hem för några av de mest älskade franchise-varumärkena i världen, inklusive Looney Tunes, Wizarding World, DC, FRIENDS, Game of Thrones, Hanna-Barbera och många fler.

Pressdesk

För generella frågor till WBD pressavdelning.