Dplay blir discovery+ när Discovery lanserar en ny global streamingtjänst

2 december 2020

I början av nästa år lanserar Discovery en ny global streamingtjänst och samtidigt kommer Dplay att byta namn till discovery+. Dessutom flyttar alltmer Eurosport-innehåll in under samma varumärke.

- För våra svenska och nordiska Dplay-kunder betyder detta att de i januari möts av ett helt nytt varumärke. De kommer att ha tillgång till samma innehåll som vi har tillgängligt på Dplay idag och självklart ännu mer exklusivt innehåll i framtiden. Dessutom kommer vi att erbjuda ännu mer av vårt sportinnehåll på den nya streamingtjänsten, säger Nicklas Norrby , VD för Discovery i Norden.

Discovery, Inc. tillkännagav idag den globala lanseringen av discovery+, en streamingtjänst som ska vara världsledande inom underhållning och kommer finnas tillgänglig på den amerikanska marknaden från och med den 4 januari 2021. Den nya tjänsten kommer att lanseras i ett exklusivt partnerskap med telekombolaget Verizon som ger sina kunder 12 månaders tillgång till discovery+.

I första skedet kommer discovery+ att lanseras i 25 länder och först ut är Indien, Storbritannien och Irland. Nästa steg är att Dplay byter namn i Norden och i samband med de olympiska spelen i Tokyo nästa år kommer discovery+ även att bli “Home of the Olympics” där tittarna kan följa varje minut och se varje medalj från OS. Under nästa år flyttar dessutom samtliga Eurosports sporträttigheter, såsom tennis, cykling, vintersport och fotboll, in på discovery+ och gör Allsvenskan sällskap.

- Vi har jobbat metodiskt under de senaste två åren för att nyttja alla våra strategiska fördelar till lanseringen av discovery+. Däribland våra viktiga distributions- och kommersiella partnerskap, vårt utbud av kända varumärken, autentiska personligheter och ett väldigt omfattande innehållsbibliotek med ett brett utbud av exklusiva titlar. Med discovery+ nyttjar vi vår globala möjlighet att bli en världsledande leverantör av “non-scripted” berättande inom streaming. Och vi blir det perfekta komplementet till andra streamingtjänster och kan ge våra tittare ett tydligt och unikt erbjudande, säger David Zaslav, VD och koncernchef för Discovery, Inc.

Internationellt kommer Discovery att nyttja sitt enorma bibliotek med både unikt lokalt innehåll såväl som en bred portfölj med livesport för att driva den nya streamingtjänsten. Detta gäller för alla 25 nyckelmarknader under 2021, inklusive Norden, Italien, Nederländerna och Spanien. Planen är också att lansera tjänsten på latinamerikanska marknader, inklusive Brasilien, samt i delar av Asien.

- Vi har under årtionden knutit samman tittarna i varje hörn av världen genom våra lokala röster och historier. Vi på Discovery vill ge inspiration, skapa ambitioner och bygga lojalitet överallt, och det klarar vi av på ett sätt som få andra mediehus kan göra. Med discovery+ kommer vi att nyttja vår unika globala och lokala modell och strategi för att ge fans och tittare en helt ny värld av sann underhållning under nästa år, säger JB Perrette, VD och koncernchef för Discovery International.

Jessica Linnman

VP Communications Nordics