Discovery och Uefa i nytt avtal för Europa League

8 juni 2018 - Senast uppdaterad 7 maj 2020

Discovery Networks Sweden och Uefa är överens om en förlängning gällande de exklusiva sändningsrättigheterna för Europa League i ytterligare tre år, till och med säsongen 2020/2021.
Samtidigt visar färska siffror från Mediemätning i Skandinavien (MMS) att Östersund och Europa League dominerade klubblagsfotbollen kraftigt sett till antalet tv-tittare.

Östersunds otroliga framgång i Europa League under vintern gav inte bara eko i fotbolls-Europa utan även höga siffror på Discoverys plattformar. Jämfört med Champions League stod sig Europa League och Östersund mer än väl. När Mediemätning i Skandinavien (MMS) listar standardmåttet snitt per halvlek på cupmatcherna kommer otroliga nio av tio från Europa Legaue, sett till officiella siffror för linjär tittning.

Vinterns topp kommer från Östersunds hemmamatch mot Arsenal den 15 februari då 790 000 tittare såg den första halvleken i Kanal 5, enligt siffror från MMS. En snabbt titt på Champions League visar att motsvarande topp är andra halvlek av finalen mellan Real Madrid och Liverpool som linjärt hade ett snitt på 557 000 på TV6.

Med dessa siffror i ryggen är det glädjande att kunna berätta att Discovery och Uefa förlängt avtalet för Europa League i ytterligare tre år, till och med säsongen 2020/2021. Därmed kommer fotbollsälskarna att få fortsätta njuta av toppfotboll på Discoverys olika plattformar, förhoppningsvis med de kvalande svenska lagen AIK, Djurgården och Häcken klara för huvudturneringen. Dessutom kan Malmö FF ansluta om de misslyckas i stundande kval till Champions League.

- Österund har visat att svenska lag kan stå upp mot jättarna ute i Europa och att de svenska tv-tittarna allt oftare väljer svenskt före europeiskt är en tydlig trend. Jag är stolt över våra sändningar från vinterns Europa League och ser fram emot att få köra tre år till med denna underbara turnering, säger Hanif Hosseini, sportchef på Discovery Networks Sweden och Eurosport.

Utöver heta Europa League har Discovery nyligen köpt rättigheterna till PGA Touren i golf från 2022 och sedan tidigare Allsvenskan och Superettan från 2020. I den breda sportportföljen finns redan de olympiska spelen 2018-2024, samtliga fyra Grand slams i tennis samt Tour de France och Giro d´Italia.

 

De tio mest sedda halvlekarna i Champions League och Europa League (från MMS)

1.     Östersund-Arsenal (Kanal 5), första halvlek 790 000

2.     Östersund-Arsenal (Kanal 5), andra halvlek 654 000

3.     Arsenal-Östersund (Kanal 9), andra halvlek 646 000

4.     Real Madrid-Liverpool (TV6), andra halvlek, 557 000

5.     Athletic Bilbao-Östersund (Kanal 9), andra halvlek 533 000

6.     Athletic Bilbao-Östersund (Kanal 9), första halvlek 526 000

7.     Arsenal-Östersund (Kanal 9), första halvlek 515 000

8.     Hertha Berlin-Östersund (Kanal 9), första halvlek, 465 000

9.     Hertha Berlin-Östersund (Kanal 9), andra halvlek, 442 000

10.   Östersund-Zorja Luhansk (Kanal 9), andra halvlek, 441 469

 

Kontakter

Daniel Lagerqvist

Director Communications and PR

Kommunikationsdirektör Discovery Networks Sweden