Discovery har lanserat en ny global streamingtjänst - Dplay blir discovery+

5 januari 2021

Discovery har lanserat en helt ny global streamingtjänst i flera länder och i dag möts Dplay-användarna av en ny logga, ett nytt namn och ett nytt utseende då tjänsten i Sverige bytt namn till discovery+. Dessutom har Discovery, Inc. och Vodafone tecknat ett nytt långsiktigt avtal med flera plattformar i Europa enligt vilket Vodafone-kunder på 12 marknader kan fortsätta att njuta av Discoverys unika innehållsportfölj. 

I samband med att Discovery rullar ut sin globala streamingtjänst discovery+ över flera marknader har Dplay bytt namn till discovery+

- Jag är stolt över att vi nu kan ge våra användare ett helt nytt och fräscht utseende på vår streamingtjänst och vi fyller dessutom löpande på med mer underhållning. Alla våra användare har tillgång till samma fantastiska serier, dokumentärer, sport och kanaler som de haft tidigare och under året kommer vi att kunna erbjuda fler unika tittarupplevelser samt dessutom flytta in mer av vårt sportinnehåll på discovery+, säger Nicklas Norrby, VD för Discovery i Norden.

Vid lanseringen har discovery+ ett av de största innehållsutbuden av alla nya streamingtjänster, med ett brett utbud av globalt och lokalt innehåll, omtalade originalserier och innehåll inom en mängd olika kategorier såsom relationer och livsstil, mat och hem, true crime, äventyr och natur, liksom historia, vetenskap, teknik, miljö och högkvalitativa dokumentärer.

I samband med de olympiska spelen i Tokyo i år blir discovery+ "Home of the Olympics" i Europa med tillgång till varje minut, varje medalj och varje hjälte, live och på begäran. Dessutom flyttar samtliga Eurosports sporträttigheter, såsom tennis, cykling, vintersport och fotboll in på discovery+ och gör Allsvenskan sällskap. 

På discovery+ kan tittarna roas av humorserien Pappas pojkar där de fyra bortskämda bästa kompisarna lever som om de vore bekymmerslösa tonåringar - trots att det är tio år sedan de slutade skolan. I de fyra huvudrollerna ser vi Christoffer Nordenrot samt Sveriges största humortrio JLC som utgörs av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman

För den som vågar finns pågående säsong av rysaren Hide and Seek där Jocke och Jonna Lundell bjudit in ett tjugotal influencers att tävla i Sveriges läskigaste kurragömma bland hemska hemligheter, en galen familj och fyra skräckfyllda våningar. Var vågar deltagarna gömma sig? Vågar DU titta?

Senare i januari är det premiärbonanza på discovery+ med nya säsonger av flera populära serier men också nya sportdokumentärer som Who killed Maradona? och den spännande dokumentären End of the storm som följer Premier League-laget Liverpool sett ur tränaren Jurgen Klopps ögon. Tillsammans med intima intervjuer med spelare som Roberto Firmino, Virgil Van Dijk, Alisson Becker, Sadio Mane och lagkaptenen Jordan Hendersson är det en helt unik berättelse om en av de mest framgångsrika engelska fotbollsklubbarna genom tiderna, om LFC:s laganda, deras tro och deras tekniska genialitet. Under årets första månader laddar vi också upp med träningsmatcher i Allsvenskan och Superettan inför säsongen 2021.

Dessutom har Discovery, Inc. och Vodafone tecknat ett nytt långsiktigt avtal med flera plattformar i Europa enligt vilket Vodafone-kunder på 12 marknader kan fortsätta att njuta av Discoverys unika innehållsportfölj. Parterna kommer även att samarbeta för att göra discovery+ tillgängligt för befintliga Vodafone-abonnentbaser över hela Europa. discovery+ är den ultimata underhållningstjänsten som samlar Discoverys ikoniska och älskade varumärken och innehåll över hela världen.

Discovery, Inc. tillkännagav i december den globala lanseringen av discovery+, en streamingtjänst som ska vara världsledande inom underhållning och kommer finnas tillgänglig på den amerikanska marknaden från och med januari 2021. Internationellt kommer Discovery att nyttja sitt enorma bibliotek med både unikt lokalt innehåll såväl som en bred portfölj med livesport för att driva den nya streamingtjänsten. Detta gäller för alla 25 nyckelmarknader under 2021, inklusive Norden, Italien, Nederländerna och Spanien. Planen är också att lansera tjänsten på latinamerikanska marknader, inklusive Brasilien, samt i delar av Asien. 

Kontakter

Sanna Gollne

Nordic PR Director Warner Bros. Discovery