Omtalade och prisbelönta discovery+ dokumentären om Estonia får uppföljare

10 juni 2022

Dokumentärserien Estonia - fyndet som ändrar allt hade premiär i september 2020 och kom snabbt att bli internationellt uppmärksammad och satte igång en politisk jordbävning som kom att ändra historien. Nu får den flerfaldigt prisbelönta dokumentären en uppföljare i två delar, som följer nya undersökningar av vraket och arbetet framåt för att försöka få klarhet i vad som hände den där natten för snart 30 år sedan. Discovery+ dokumentären har världspremiär den 19 juni på discovery+ och kl 20.00 på Kanal 5.

- I två nya delar följer vi det offentliga samtalet och regeringens svar i efterdyningarna av dokumentären, återbesöker nyckelpersoner, möter nya källor och följer undersökningarna som har genomförs, säger Henrik Evertsson journalist och regissör Monster. Jag hoppas att vi nu kan få mer kunskap om vraket och större klarhet om det ödesdigra händelseförloppet som ledde till att M/S Estonia sjönk den 28 september 1994.

I dokumentären Estonia - fyndet som ändrar allt, som hade premiär i september 2020 på discovery+, uppmärksammades upptäckten av ett aldrig tidigare dokumenterat hål i skrovet. En upptäckt som skapade stora rubriker och fick internationell uppmärksamhet, vilket ökade pressen på regeringen att agera. Upptäckten resulterade i att ett beslut fattades om att nya dykningar ska genomföras på vraket. Nu får den omtalade och prisbelönta dokumentären en uppföljare i två delar.

- Discovery-dokumentären om Estonia har haft en stor och betydande inverkan, vilket lett till nya officiella utredningar samt en revidering av den svenska lagen om gravfrid vid vraket M/S Estonia, säger Jessica Linnman, VP Communications Nordics, Warner Bros. Discovery. Till följd av dokumentären har Haverikommissionen nu inlett nya undersökningsdyk av vraket för att få en ökad förståelse för fallet Estonia och vad som orsakade förlisningen.

Estonia - fyndet som ändrar allt finns att streama på discovery+ och har belönats med Stora Journalistpriset för "Årets avslöjande" samt prisats som "Årets tv-ögonblick" på den norska tv-galan Gullruten. Nu får dokumentären en uppföljare i två delar med världspremiär söndag den 19 juni, exklusivt på discovery+ och kl. 20.00 på Kanal 5. Produktionsbolaget Monster, som stod bakom den första dokumentärserien, producerar även de två uppföljande delarna.

Tittkopior
Vänligen notera restriktioner för publicering av klipp.
Embargo för publicering av klipp och/eller innehåll lyfter fredag 17 juni

Avsnitt 1
Frågan om hur Estonia förliste är åter på dagordningen - men journalisterna bakom dokumentärserien åtalas. En rad initiativ fortsätter utredningen - men vad vet vi?

Avsnitt 2
För första gången sedan 1994 är haverikommissionen på vrakplatsen. De inleder den största granskningen av Estonias vrak någonsin.

Mathilde Albinsson

PR Manager Sweden