Nya experter klara för sommar-OS i Tokyo

25 mars 2021 - Senast uppdaterad 28 mars 2022

Med fyra månader kvar till sommar-OS i Tokyo är det klart att Carolina Klüft och Michel Torneus är Discoverys nya experter under friidrottssändningarna på discovery+ samt Kanal 5 och 9.

- Det känns väldigt roligt att få möjligheten att arbeta med OS i Tokyo. De olympiska spelen är ett fantastiskt evenemang som äntligen blir av och som jag tror många med mig har sett fram emot, säger Carolina Klüft, nybliven friidrottsexpert på Discovery Networks Sverige.

Carolina kommer tillsammans med programledaren Jonas Karlsson guida tittarna under friidrottstävlingarna som pågår under andra veckan av OS, framför allt under liveeventen men hon kommer också finnas med vid morgonsändningarna dagen efter när stora tävlingar pågår under natten.

Vid OS i Aten 2004 tog Carolina OS-guld i sjukamp och har tagit en mängd internationella mästerskapsmedaljer, främst i sjukamp men också i femkamp och längdhopp. Hon avslutade sin idrottskarriär i augusti 2012 och har sedan dess synts i flera stora tv-sammanhang som bland annat "Superstars" och "Mästarnas mästare". En tävling som Discoverys andra nyförvärv, Michel Tornéus, vann 2020. Han kliver nu in som expert och kommentator under friidrottssändningarna från OS i Tokyo.

- Jag ser fram emot att få följa våra svenska hjältar som ska tävla i Tokyo samt guida det svenska folket under dessa efterlängtade dagar av olympiska tävlingar, säger Michel Tornéus.

Längdhopparen Michel innehar det svenska rekordet på 8,44 meter och har dessutom ett antal internationella mästerskapsmedaljer i grenen och var endast en centimeter från en olympisk medalj vid OS i London 2012. Han avslutade sin karriär med en sista tävlingssäsong 2019.

- Det är glädjande för oss på Discovery, men framför allt för våra tittare, att vi lyckats värva Carolina och Michel till våra sändningar från OS i Tokyo. Det är två otroligt kunniga och omtyckta experter som vi nu kan addera till vår OS-trupp, säger John Witt som är Projektledare för OS på Discovery Networks Sverige.

I teamet kring friidrottssändningarna ingår även Tommy Åström som kommenterar tävlingarna på plats i Tokyo tillsammans med Peter Häggström samt Camilla Nordlund som är reporter på plats. Fler experter kommer att knytas till sändningarna under våren.

Carolina Klüft och Michel Torneus företräds av Next Level Group.

Sanna Gollne

Nordic PR Director Warner Bros. Discovery