Historiskt OS och succé för Discovery med över 156 miljoner tittare i Europa under vinterspelen i Peking 2022

23 februari 2022

Efter ett historiskt OS är det inte bara Sveriges Olympiska stjärnor som gjort succé i Peking med vårt bästa vinter-OS hittills, även Discovery har gjort ett succé-OS med tittarrekord och miljonpublik som överträffat förväntan.

När de olympiska spelen i Peking summeras kan det konstateras att Discovery - ”Home of the Olympics” - slagit tittarrekord med över 80-procentiga marknadsandelar på svensk TV.

Sverige har gjort ett historiskt OS, med guldrekord och hela 18 medaljer, när de Olympiska spelen i Peking nu har avslutats och summeras. Discovery har sänt allt från vinterspelen på discovery+ och dygnet runt i Kanal 5 liksom höjdpunkter i Kanal 9, sändningarna har även de slagit rekord när det gäller antalet tittare.

–  Under ett historiskt bra OS för svensk del har miljontals tittare följt vinterspelen på discovery+ och i våra kanaler. Vi kan nu konstatera att det är en riktig succé, såväl sportsligt som tittarmässigt. Tittarna har onekligen suttit bänkade och följt alla svenska medaljchanser, vilket resulterat i att vi har slagit våra högt uppsatta mål, estimat samt tidigare tittarrekord. I samband med OS har vi också framgångsrikt lanserat vårens stora underhållning, inklusive två helt nya storsatsningar i överlevnadsprogrammet The Island och vår nya kritikerrosade dramaserie Mörkt Hjärta, som båda fått ett väldigt fint mottagande. En otroligt stark prestation av organisationen som helhet, med vår sportredaktion samt alla våra experter och kommentatorer i spetsen, säger Sanny Ekstrand, Sverigechef för Discovery Networks.

De första rapporterna visar att:

• Svenska prenumeranter på discovery+ har streamat OS över 592 miljoner minuter.

• Discovery hade en 30,9-procentig genomsnittlig andel av det svenska TV-tittandet under spelen, med toppar över 80 procent.

• Antal betalande prenumeranter i Europa ökade med närmare 50 procent jämfört med Pyeongchang 2018.

• Discoverys lokala sändningar "OS-studion" och "OS-kväll med Almenäs" har nått över 500 000 samtidiga tittare.

En rad milstolpar nåddes under Peking 2022. Öppningsceremonin följdes av 30 procent fler än under Pyeongchang 2018 och 115 procent fler än sommarspelen i Tokyo. De linjära sändningarna nådde över 80 procent av de svenska TV-tittarna under höjdpunkterna och därtill ökade antalet tittare på discovery+, vilket innebar rekordmånga samtidiga användare.

Trots minskat totalt TV-tittande sedan 2018 ökade Discovery sina marknadsandelar i linjär-TV. I Sverige hade Kanal 5 en tittarandel om 83 procent som högst – medan sändningar i Norge och Finland toppade 88 respektive 83 procent. På europeisk nivå noterades tillväxt om 36 procent i Polen, 23 procent i Rumänien och 250 procent i Italien. Över hälften av de nya abonnenterna på discovery+ tog även del av plattformens nöjesutbud utöver de olympiska sportsändningarna.

– Vinter-OS har visat sig vara en fantastisk framgång för discovery+ och våra kanaler och plattformar i Europa. Discovery är ledande inom streaming på global skala samtidigt som nätverket också håller fast vid traditionell TV. Båda sektorer presterade långt över genomsnittet för marknaderna, säger Jean-Briac Perrette, President & CEO, Discovery Streaming & International.

Sett till de mest populära sändningarna i Sverige dominerade längdskidåkningen och skidskyttet, som stod för inte mindre än nio av de 20 mest följda tävlingarna på Kanal 5 vardera. Endast det första av Nils van der Poels två guld i skridsko och Lag Edins guldmatch i herrarnas curling lyckades ta sig in bland skidgrenarna i topp-20.

Topp fem mest sedda programmen under OS i Peking 2022, 4 – 20 februari, Kanal 5:

1. Längdskidor, damer. 4×5 km stafett, den 12 februari. 1,543 miljoner tittare.

2. Skidskytte, mixed. 4×6 km stafett, den 5 februari. 1,513 miljoner tittare.

3. Skidskytte, damer. 10 km jaktstart, den 13 februari. 1,386 miljoner tittare.

4. Längdskidor, damer. 7,5 km + 7,5 km dubbeljakt. 1,377 miljoner tittare.

5. Skidskytte, herrar. 12,5 km jaktstart. 1,374 miljoner tittare.

Andra höjdpunkter i urval, Kanal 5:

1. Öppningsceremonin, den 4 februari. 764 000 tittare.

2. Ishockey, herrar. Sverige – ROC, den 18 februari. 739 000 tittare.

3. Skridsko, herrar. Hastighetsåkning, den 6 februari. 1,009 miljoner tittare.

4. Curling, herrar. Sverige – Storbritannien, den 19 februari. 956 000 tittare.

5. OS-Studion, den 7 februari. 516 000 tittare.

Även på discovery+ följdes sporthändelserna av det svenska folket med stort intresse. Här var de mest populära sporterna curling, längdskidåkning och ishockey – noterbart är att skidskytte med en tittarandel om 22 procent var först sjätte populäraste sport på plattformen.

Andel totala tittare, topp fem sporter på discovery+ under OS i Peking 2022, 4 – 20 februari:

1. Curling: 40,3 %

2. Längdskidåkning: 37,8 %

3. Ishockey: 35,2 %

4. Skridsko: 28,6 %

5. Freestyle: 23,4 %

Sedda minuter per tittare och sport i snitt på discovery+:

1. Curling: 157,3 minuter

2. Ishockey: 83,1 minuter