Discovery startar podd om Allsvenskan tillsammans med Spotify

7 april 2021

Fotbollsprofilerna Irma Helin och Jonas Dahlquist utökar sitt samarbete med Discovery och blir programledare för en ny podd om Allsvenskan. Tillsammans med Spotify startar Discovery fotbollspodden Allsvenskan enligt Irma och Jonas som släpps som ny Spotify Original i dag. 

- Det är roligt att få köra ett sånt här projekt med Irma. Vi har haft en hel del kontakt senaste året och åsikter saknas inte, säger discovery+ Jonas Dahlquist om nya uppdraget. 

Allsvenskan enligt Irma och Jonas ska ge fotbollsfans möjlighet att följa vad som sker i Allsvenskan i stort utöver läget i det egna laget. Och tillsammans med Discoverys Allsvenskanpodd samlas även 16 andra fotbollspoddar skapade av supportrar, för supportrar. En rad helt nya poddar och några redan existerande blir en del av Allsvenskan-hubben på Spotify. 

- Jag är ruggigt taggad på det här. För mig och åsiktsmaskinen Jonas kan det aldrig bli för mycket Allsvenskan. Och inte minst ser jag framemot supporterperspektivet, vi vet alla vilka konversationer som försiggår fans emellan hemma i TV-sofforna, nu tar vi in dem i studion, säger Irma Helin, fotbollsexpert på discovery+. 

- Det är extra spännande att att kunna involvera supportrarnas syn på vad som händer i just deras klubb, jag tror det kan betyda mycket att att få höra vad de tänker och känner kring sitt lag. Sedan får man aldrig nog av allsvenskt snack så jag ser fram emot det här jättemycket, säger Jonas Dahlquist

Genom att lansera en hubb för Allsvenskan stöttar Spotify, tillsammans med Unibet och Discovery, supporterkulturen i Sverige och låter fansen höras i en tid när läktarna fortfarande står tomma.

- Det är inget snack om att bra poddar bygger på passion och engagemang hos dem som skapar innehållet. Är det något fotbollssupportrar har så är det just det. Jag hoppas och tror att vi kan hjälpa poddare runt om i Sverige att kanalisera sin kärlek till favoritlaget så att varje allsvenskt lag får en riktigt bra podd, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify.

Sammanlagt beräknas fotbollspoddarna producera över 1000 poddavsnitt under det första året. Satsningen möjliggörs av Spotifys samarbete med Discovery och Allsvenskans huvudpartner Unibet. Alla med Spotify-konto, oavsett gratis- eller premiumabonnemang, kan lyssna på poddarna.

Podden Allsvenskan enligt Irma och Jonas släpps idag på Spotify

Kontakter

Jessica Linnman

VP Communications Nordics

Nordisk kommunikationsdirektör Warner Bros. Discovery