Kanal 5:s premiärvecka lockade storpublik till nya och återkommande tittarfavoriter

12 september 2023

Warner Bros. Discovery och Kanal 5 fortsätter att satsa på svensk underhållning och premiärveckan för höstens program fick tittarna att bänka sig framför både nya och efterlängtade publikfavoriter. Smartare än en femteklassare på Kanal 5 blev mest sedda kommersiella program kl 20 i torsdags och har totalt setts av nästan sexhundra tusen svenskar. Ännu fler har sett årets mysigaste gubbresa i Bättre sent än aldrig, och säsongspremiärerna av etablerade tittarfavoriter som Jeopardy!, Wahlgrens värld och Kompani Svan har levererat i knivskarp konkurrens. Nästan sjuhundra tusen har följt den rafflande säsongsstarten av Över Atlanten, och totalt blev tittningen för Kanal 5 under prime time premiärveckan mer än dubblerad jämfört med motsvarande vecka 2022.

- Vi har valt att fokusera på bred och storskalig underhållning i vår hösttablå, roligare tv helt enkelt, och våra program har onekligen fått ett varmt mottagande i de svenska hushållen. Inte minst våra tillskott i Kanal 5-familjen - Bättre sent än aldrig och Smartare än en femteklassare som redan blivit publikfavoriter. Vi har en fin höst att se fram emot, säger Axel Eriksson, VP Content and Programming, Warner Bros. Discovery Sverige.

Warner Bros. Discovery fortsätter att investera i linjära format, återkommande och nya publikfavoriter, och efter höstens premiärer på Kanal 5 står det klart att efterfrågan på bred kvalitetsunderhållning är lika stark som någonsin tidigare.

Hittills har över en halv miljon sett premiären av Är du smartare än en femteklassare, och ännu fler har följt våra härliga gubbar i Bättre sent än aldrig. Och det är inte bara våra nya storsatsningar som dragit storpublik, säsongspremiärerna av Jeopardy! och Gränsbevakarna har även de nått över en halv miljon svenskar. Och då har vi inte ens nämnt säsongspremiären av Över Atlanten, som hittills setts av närmare sju hundra tusen svenskar. Publikfavoriterna Wahlgrens värld och tävlingsprogrammet Kompani Svan har fortsatt en trogen publik, och sammanlagt har den starka tablån gett en ökning under prime time med 118 procent jämfört med motsvarande vecka 2022.

Warner Bros. Discovery såg dagens ljus när WarnerMedia och Discovery Inc. slogs samman 2022 och inledde året med det globala fenomenet The Last of Us på HBO Max. Kort därpå följde succélanseringen av Harry Potter-tematiserade Hogwarts Legacy, vilket är årets mest sålda videospel – överlägset. Storfilmen Barbie blev snabbt en publiksuccé och ett globalt fenomen, bara i Sverige har fler än 800 000 personer sett filmen vilket gör Barbie till årets mest sedda film.

– Med vår differentierade portfölj av innehåll inom film, linjär TV, streaming och spel är vi väl rustade för framtiden. Vi har en enormt stor global påverkan och en stark marknadsposition i Sverige såväl som i hela Norden. Lokalt innehåll är nyckeln för att behålla och stärka vår ledande position, något som blir extra tydligt när vi ser vilket otroligt fint mottagande våra nya premiärer Bättre sent än aldrig och Smartare än en femteklassare fått. Jag är övertygad om att det här bara är början på något ännu större och bättre, säger Christina Sulebakk, General Manager för Warner Bros. Discovery Nordics.

Efter premiärveckan fortsätter Kanal 5 att underhålla Sverige hela vägen fram till jul. Här är höstens bästa underhållning från Kanal 5 och Warner Bros. Discovery:

Jeopardy!, säsong 2
Kanal 5, måndagar 20.00

Allmänbildade kända svenskar gör upp om en vinstpott som går till välgörenhet. Mikael Tornving ger svaren och de tävlande ställer frågorna. I säsongspremiären tävlar Rickard Olsson, Anders Lundin och Tobbe Blom om vinstpotten.

Kompani Svan, säsong 2
Kanal 5, måndagar 21.00

Tio kända svenskar mönstrar på för att tränas av Gunde Svan, Mikael Tornving och svensk militär på boot camp. Det krävs en vilja av stål - och blod, svett och tårar.

Alla mot Alla Allstars med Filip och Fredrik
Kanal 5, måndag - torsdag 22.00

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson firar tio säsonger och samlar åter tittarnas favoritpar i en krävande och underhållande frågesportsbatalj.

Gränsbevakarna Sverige, säsong 3
Kanal 5, tisdagar 20.00

Tusentals människor passerar varje dag Sveriges gränser. Vi följer tulltjänstemän, utredare, spanare och hundförare som dagligen säkrar Sveriges gränser, hamnar och flygplatser.

Över Atlanten, säsong 5
Kanal 5, tisdagar 21.00

Sex kända svenskar korsar Atlanten. Guidade av Gurra Krantz får Anders Svensson, Maria Montazami, Mikkey Dee, Julia Dufvenius, Hans Fahlén och Nassim Al Fakir en tuff seglats.

Vägens Hjältar, säsong 14
Kanal 5, onsdagar 20.00

Trafiken rusar fram på Sveriges vägar. I stressen och trängseln är olyckor, köer och utryckningar en del av vardagen. Vi följer bärgarna i deras livsviktiga arbete.

Bättre sent än aldrig
Kanal 5, onsdagar 21.00

Fem folkkära herrar ska ge sig ut på livets största äventyr. Claes Malmberg, Thomas Ravelli, Harald Treutiger, Kjell Bergqvist och Peter Magnusson ska beta av sina bucket lists på en resa som inte liknar något de tidigare gjort.

Smartare än en femteklassare
Kanal 5, torsdagar 20.00Folkkära svenskar sätter sig i skolbänken och sätter grundskolekunskaperna på prov med Marko Lehtosalo som magister. Till sin hjälp har de briljanta femteklassare som kan det mesta!

Wahlgrens värld, säsong 14
Kanal 5, torsdagar 21.00

Ingen dag är den andra lik i Pernilla Wahlgrens värld. Nu är hon nyförlovad, hon ska bli farmor, hon firar 55 år och ska leda Allsång på Skansen. Dessutom har Pernilla och Christian äntligen flyttat in i sitt nya hus. Och hur gick det egentligen till när Christian skulle fria?

Pressdesk

För generella frågor till WBD pressavdelning.