Kanal 5, Kanal 9 och Kanal 11 får en total makeover med nya logotyper och nytt utseende

14 december 2023

Warner Bros. Discovery, Nordens största kommersiella TV-bolag, uppdaterar nu utseendet för alla sina nordiska TV-kanaler för att ytterligare förtydliga och förstärka kanalportföljens varumärke i Norden.

Omgörningen gäller samtliga av Warner Bros. Discoverys 14 TV-kanaler i Sverige, Norge, Danmark och Finland och kommer vara synliga i rutan från och med den 15 januari. I Sverige blir det Kanal 5, Kanal 9 och Kanal 11 som får ett nytt och modernare utseende.

- Vi har starka och unika kanalvarumärken på alla våra nordiska marknader. Genom att synkronisera deras utseende och känsla binder vi ihop kanalerna och stärker identiteten för hela kanalportföljen. Det var dags för en uppdaterad och konsekvent profil i de nordiska länderna, och vi är övertygade om att det kommer att uppskattas av och ytterligare förhöja upplevelsen för våra tittare, säger Jenny Berggren, VP Marketing Networks & Games, Nordics at Warner Bros. Discovery.

Även om detta är en total makeover säger Jenny Berggren att den nya grafiska profilen kommer göra det lättare för tittarna att hitta just deras favoritinnehåll.

- Vi har skapat en identitet som binder ihop styrkan i våra flaggskeppskanaler och samtidigt ger våra nischkanaler en tydlig riktning. Med denna nya och modernare profil blir det lättare att identifiera de lokala Warner Bros. Discovery-kanalerna, inte bara när du tittar hemma utan även när du besöker något av de nordiska grannländerna. Flaggskeppskanalen i varje land kommer att ha samma färg, och så även nischkanalerna baserat på deras respektive innehållsprofil, säger Jenny Berggren.

I Sverige är det Kanal 5, Kanal 9 och Kanal 11 som får ett nytt utseende och grafisk profil från och med den 15 januari.

Det nya utseendet och den grafiska profilen har designats av Londonbaserade byrån DixonBaxi.

Dessa kanaler får ett nytt utseende den 15 januari 2024:

Danmark: Kanal 5, Kanal 4, 6’eren och Canal 9.

Finland: TV5, Kutonen och Frii.

Sverige: Kanal 5, Kanal 9 och Kanal 11.

Norge: TVNorge, MAX, FEM and VOX

Bifogat finns de nya svenska kanallogotyperna i jpg, png och ai-format. För andra format eller frågor, kontakta oss på pressavdelningen: press-sto@wbd.com

pressdesk