Allsvenskanrekord för Kanal 5 när Malmö FF tog hem SM-guldet

15 november 2023 - Senast uppdaterad 6 december 2023

Guldmatchen mellan Malmö FF och Elfsborg i söndags satte nytt tittarrekord och blev Allsvenskans mest sedda match på Kanal 5 - någonsin. Matchen är dessutom den mest sedda under Allsvenskan på svensk linjär tv på 30 år. Hela 641 000 svenskar satt bänkade under andra halvlek och som mest toppade sändningen på 774 000 tittare. I genomsnitt såg 555 000 fotbollsälskare Malmö FF säkra SM-guldet hemma mot Elfsborg i Allsvenskans sista omgång efter att Isaac Kiese Thelin i 57:e minuten satte matchens enda mål på straff. Guldmatchen är även årets mest sedda match på discovery+.

- Man kan inte avsluta en allsvensk säsong på ett bättre sätt. Det är så otroligt kul och vilket styrkebevis, både för svensk elitfotboll och för alla framför och bakom kameran som slitit så oerhört för att leverera toppsändningar vecka efter vecka efter vecka, säger Pär Andersson, fotbollschef på Warner Bros. Discovery. 

Det blev spännande in i det sista när Allsvenskan skulle avgöras i den sista omgången i söndags. Och de fotbollsfans som inte följde matchen på plats satt bänkade framför Kanal 5. Enligt siffror från MMS sågs första halvleken av guldmatchen mellan Malmö FF och Elfsborg av 466 000 tittare, andra halvleken av 641 000 vilket ger ett genomsnitt på 555 000 tittare. Och studiosändningen mellan halvlekarna drog nästan lika många, 549 000. Som mest under en enskild minut satt 774 000 svenskar bänkade framför direktsändningen på Kanal 5.

- Det är sällan man får chansen att göra en sån här sändning då så mycket står på spel och som i det här fallet när allt kokade ner till den allra sista omgången. Det var en händelserik match och sändning och vi som gjorde den är så glada och stolta över att så många valde att dela den med oss, säger Karin Frick.

Rekordtittandet innebär inte bara att guldmatchen är Allsvenskans mest sedda match på Kanal 5 någonsin, utan gör den även till det mest sedda programmet på Kanal 5 i år överhuvudtaget. Enligt siffror från MMS är det dessutom den största linjära publiken för en allsvensk match på 30 år - oavsett sändande kanal. Matchen är dessutom den mest sedda på discovery+ hittills i år.

Kontakter

Anders Kilander

Senior PR specialist

Renoveringsdrömmar, Kompani Svan, Jeopardy!, Välkommen till Köping, allmäna varumärkesfrågor